Сар шинээр Сэлэнгэ аймгийн Хүдэр сум руу явахдаа Ханд­гайт, Төмөртэйн чиглэлийн төмөр замын өргөст торонд сүл­бүүлэн амь тавьсан амьтан харлаа. Чухам ямар амьтан хөөрхийлөл­тэйгөөр ийн төмөр өргөсөнд сүл­бүүлэн үхсэнийг танихаар цонх руу зүтгэтэл хажууд сууж явсан нутгийн залуу “Чоно л байлгүй. Юун сүртэй юм. Зөндөө л амьтан үхдэг шүү дээ” гээд намайг түвэгшээсэн байдалтай түлхэв.

Өргөст торонд гэдсээ хүү татсан, сүлбүүлж үхсэн амьтдын зургийг өмнө нь цахим хуудсаар өчнөөн харсан ч бодитоор үзээд ихэд эмзэглэсэн юм. Харин нутгийн­ханд огт сонин байсангүй. Зарим нь “Хөөрхий дөө” хэмээн амандаа бувт­нахаас хэтрэхгүй, нөгөө хэсэг нь “Сүржигнэлээ” гэж тээршаах. Зэрлэг амьтан судлах, хамгаалах төвийн суд­лаачдад энэ тухай ярихад “Монгол­чууд амьтдад хэр хайртайн илрэл” гээд ам таглачих нь тэр. Үнэхээр л тийм аж. Хэрэв үгүйсэн бол малаа хамгаалах нэрийдлээр хаа сайгүй өр­гөст тор татаж, зэрлэг амьтдаа нам­нах учиргүй.

Төмөртэйн уурхайгаас “Дарханы төмөрлөгийн үйлдвэр” хувьцаат ком­панийн “Хандгайт” өртөө хүртэлх тө­мөр зам 34.5 км урт. Тухайн хэсэг нь ховор, нэн ховор амьтдын нүүдлийн замаас ангид, харьцангуй тайван бүс боловч чоно, үнэг, хүдэр зэрэг амьтанд тун халтай болсон талаар Хүдэр сумын байгаль орчны байцаагч Ө.Энхтүвшин хэлсэн юм. Гэтэл манай улсад дээрх замаас 53 дахин урт төмөр зам бий гээд бод доо. Тод­руулбал, 1949 оноос хойш Монгол орон Айраг-Бор-Өндөр, Багахангай, Багануур, Дархан-Шарын гол, Сал­ хит-Эрдэнэт, Сайншанд-Зүүнбаян, Эрээнцав-Баянтүмэн зэрэг салбар зам байгуулсаар 1800 гаруй км төмөр замтай болжээ. Эл замыг дагуулан татсан өргөст торны хэмжээ үүнээс хоёр дахин урт гээд бодохоор бид зэрлэг амьтдаа чөдөрлөж, боомилох “уяа”-г хангалттай зэхсэн байгаа биз.

Амьтад идэш тэжээлээ олох, тар­хац нутгаа сонгох, үржил хөөцөнд орж, бүл сүрэгтээ дасан ижилсэх зэрэг жам ёсны амьдралыг нь бүтээн байгуулалт, тэр дундаа төмөр зам хааж, ихээхэн саад учруулдаг. Энэ нь өчигдөр, уржигдар үүссэн асуудал биш. Байгаль хамгаалагч, амьтан судлаачид сүүлийн жилүүдэд үүнийг агаар, хөрсний бохирдол, авто замын түгжрэлээс дутахгүй сануулах бол­сон. Тэглээ гээд дээрдсэн зүйлгүй, бахь байдгаараа, төрийн захиргааны холбогдох байгууллагууд энэ асуу­далд дорвитой анхаарахгүй байгаад л хамаг учир бий. Харин энэ хугацаанд төмөр зам дагасан өргөст торны хэм­жээ нэмэгдэн, түүнд сүлбүүлж амь тавих амьтны тоо л олширч, Монгол орон амьтанд ээлгүй улс гэж өргөмж­лөгдөхөд хүрэв. Үүнийг батлах шинэ баримт танилцуулъя.

Зэрлэг амьтан хамгаалах ний­гэмлэг (WCS)-ээс 2017 онд хийсэн “Зэрлэг амьтдын нүүдлийн зүйлүү­дэд гарсан өөрчлөлт, агнуур зохион байгуулалт” судалгаагаар дэлхийн метрополист хотууд болон байгаль орчны байгууллагууд амьтан хам­гаалахад (ялангуяа шилжилт хөдөл­гөөний дарамт) хэр санаа тавьдгийг үнэлэхэд манай улс муу дүн авчээ. Дэлгэрүүлбэл, Монголд амьтны нөө­цөд хамгийн их заналхийлдэг таван хүчин зүйлийн эхэнд төмөр зам ор­жээ.

Дараа нь, авто зам, барилга, өн­дөр хүчдэлийн шугам, хоол тэжээ­лийн хомсдол зэргийг нэрлэсэн аж. Үүнтэй холбогдуулан “Animals getting hit by train compilations” нэртэй богино хэмжээний баримтат киног дээрх байгууллага бүтээж, төмөр замд амьтны нүүдлийн гарцыг олноор байгуулах, өргөст торноос аль болох татгалзахыг уриалсан юм.

Дэлхийн орнууд ан амьтдаа хам­гаалахын тулд төмөр замынхаа зураг төсөлд онцгой анхаарал хандуулдаг байна. Монголд зөвхөн хүнд зориулж хийдэг гүүрэн гарц, хонгилыг га­даадынхан амьтад чөлөөтэй нүүж, шилжихэд тохируулан бүтээдэг. Тэр ч бүү хэл, тэдний нүүдлийн зам дагуух газруудад суурьшиж, газар өмчлүүлэхийг хориглосон хотууд ч бий гэдгийг хөхтөн судлаач М.Бат­ цэнгэл нэг ярилцлагадаа хөнджээ. Гэтэл бид хонгил, гүүр барих нь бит­гий хэл өргөсгүй тороор төмөр замаа тусгаарлаж дөнгөхгүй хэвээр.

ШУА-ийн Ерөнхий болон сорилын биологийн хүрээлэнгийн Хөхтөний экологийн лабораторийн эрхлэгч, доктор, дэд профессор Б.Лхагвасү­рэн “Төмөр зам дагуу өргөст тор­той улс Монголоос өөр байхгүй. Амьтад өөрсдөө л асуудлаа шийдэж байна. Төмөр зам руу мал орохоос сэргийлэн тор татдаг нь зээр мэтийн амьтны нүүдэлд асар их саад болж байна” хэмээн нүүр номдоо саяхан халаглажээ.

Цагаан зээрийн судал­ гаагаар дагнадаг эрдэмтдийн нэг тэрбээр “Амьтад өөрсдөө л асууд­лаа шийдэж байна” хэмээсэн нь зү­гээр ч нэг хэлсэн үг биш болов уу. Амьтны эрх, хамгаалал гэж бишгүй ярьдаг ч үйлдлээрээ түүнийгээ хэрэг­ жүүлдэггүй, үхнэ үү, амьдарна уу, маньд хамаагүй, үйлээрээ болог гэж ханддаг монголчуудын үнэн төрхийг ийн хэлжээ. Ёстой л амьтад өөрсдийгөө л болгож буй.

Дорнодын талаас Увсын хязгаар хүртэл дураар нүүдэллэн идээшдэг байсан зээрийн сүрэгт төмөр замын “сүүдэр” хамгийн их тусаж, амьдрах орчин, тоо толгойд нь сөргөөр нө­лөөлж байна. Энэ зовлонг нь хэнээс ч илүү мэдэх хүний хувьд эмзэглэх нь аргагүй биз.

Зэрлэг амьтан судлах, хамгаалах төвийн зуны сургалтад хамрагдаж байсан, өдгөө “Зэрлэг амьтдын шилжилт хөдөлгөөний бэрхшээл” сэдвээр су­далгаа хийж буй Б.Гэрэлцэцэг “Энэ асуудлыг нэг тийш болгох дорвитой шийдвэр, зохицуулалт Монголд алга. Төмөр зам дагуу татсан торыг байнга засаж, сэлбэдэг учраас хямдыг нь (өргөстэй) сонгодог гэж мэргэжлийн хүмүүс тайлбарладаг юм билээ. Өртөг багатай гээд ийм харгисаар амьтдаа хашиж болохгүй. Хээрийн судалгаанд явахад өргөст торонд хатгуулж, сүл­бүүлж үхсэн амьтан өчнөөн дайралд­даг. Тэр бүрт эмзэглээд өнгөрдөг” гэсэн юм.

Энэ асуудалтай холбоотой өөр нэг тулгамдсан асуудал бий нь су­далгаа, шинжилгээ. Төмөр замаас болж хэчнээн амьтан амь тавьдаг, аль бүсэд ийм тохиолдол түгээмэл байдаг талаар ямар ч судалгаа хий­гээгүйг салбарынхан хүлээн зөв­шөөрдөг.

Өндөр хүчдэлийн шугамд цохиулан үхсэн жигүүртнүүдийг жил бүр тоолж, бүртгэдэг атлаа төмөр замаас болж хэчнээн амьтан талийд­гийг тогтоосон нь үгүй. Төмөр замтай холбоотой эрсдэлийг бууруулж, ха­риу арга хэмжээ авахын тулд бо­дитой судалгаа, шинжилгээ юу юу­наас чухал боллоо. Монголд амьтан хамгаалал ийм л түвшинд байна. Зэр­лэг амьтдыг зэрлэгээр хамгаалах ёс­той гэж үү.

Эх сурвалж: “Өнөөдөр” сонин

 

By updown

Хариулт үлдээнэ үү

Таны имэйл хаягийг нийтлэхгүй. Шаардлагатай талбаруудыг * гэж тэмдэглэсэн